Het boek Hypnerotomachia Poliphili is waarschijnlijk een van de meest curieuze boeken die ooit gepubliceerd zijn. De Griekse naam kan vertaald worden als De strijd van Poliphilo om liefde, in een droom.
Het boek is gedrukt door Aldus Manutius in Venetië in december 1499. De schrijver van het boek is onbekend maar een acrostichon van de eerste letters van ieder hoofdstuk onthult de tekst: POLIAM FRATER FRANCISCVS COLVMNA PERAMAVIT. Vertaald betekent dit: broeder Francesco Colonna heeft Polia zeer liefgehad. In verschillende studies is het boek eerder ook toegeschreven aan Lorenzo de Medici en later aan Leon Battista Alberti en Aldus Manutius, de drukker, zelf.
Het boek is geschreven in afwisselende talen als Latijn, Grieks, Toscaans en Italiaans. Op veel illustraties staan ook Arabische, Hebreeuwse en Oud Egyptische (welke laatste overigens niet authentiek zijn) tekens. Het boek is een van de mooiste incunabelen (wiegedruken) ooit gedrukt volgens wetenschappers. Het boek valt allereerst op door de kwaliteit en de helderheid van de typografie in een tijd dat boekdrukkunst nog niet geperfectioneerd was. Het lettermateriaal dat gebruikt werd is speciaal voor Aldus Manutius ontworpen door Francesco Griffo uit Bologna.
Verder is de Hypnerotomachia voorzien van 174 houtsneden die veel van de figuren die in Poliphilos dromen voorkomen laten zien.
Zie ook de aan de in de Hypnerotomachia geweidde pagina van de Universiteitsbibliotheek van Glasgow en de pagina over de filmische beeldtaal op de site van MIT Press.
There were a few humanists who protested at the fatalism of astrology and proclaimed their belief in the power of man to be his own master, but all succumbed to the lure of the antique mysteries in which eternal truths were supposedly concealed. Notable literary and artistic expression is given to them in a strange rambling allegorical romance, Hypnerotomachia Poliphili (Love’s Strife in a Dream of Poliphilo), written in about 1460 by a Dominican friar, Francesco Colonna, and published with elegant woodcuts in Venice in 1499 (…). The combination of a darkly obscurantist text with typography of unprecedented clarity and illustrations in which forms are fully defined by a few confidently drawn lines could hardly be more characteristic of the period.
A World History of Art. Hugh Honour, John Fleming (Seventh Edition 2005)
Laat een reactie achter